loading...
مجله ی اینترنتی صلوات
عباس بازدید : 1565 دوشنبه 19 خرداد 1393 نظرات (0)
پاسج قرآن به مسئله « بهشت زورکی یا غیر زورکی »چند روزی است که دکتر روحانی در یکی از سخنرانی های خود گفته است: نباید مردم را به زور به بهشت فرستاد...
و هر روز مطالب گوناگونی در مورد این نظریه در رسانه های مختلف منتشر می شود، اینجا پاسخ قرآن به این مسئله که نباید مردم را به زور به بهشت فرستاد آورده شده است.
 
ادامه مطلب........
 
در ابتدا این آیه از قرآن آورده می شود که معلوم می شود «ایمان زورکی» نمی شود،خداوند می فرماید:
وَلَوْ شَاءَ رَ‌بُّكَ لَآمَنَ مَن فِي الْأَرْ‌ضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِ‌هُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ (سوره یونس، آیه ۹۹)
معنی: اگر پروردگارت مي خواست يقيناً همه کساني که روي زمين اند [اجباراً] ايمان مي آوردند؛ [اي پيامبر! در حالي که خدا از بندگانش ايمان اجباري نخواسته] پس آيا تو مردم را وادار مي کني تا به اجبار مؤمن شوند؟!
و در جای دیگر امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است مانند آیه زیر، البته در مورد امر به معروف و نهی از منکر آیات زیادی وجود دارد که در اینجا فقط آیه زیر آورده می شود:
و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (سوره آل عمران آیه ۱۰۴)
معنی: و بايد از شما گروهي باشند که [همه مردم را] به سوي خير [اتحاد، اتفاق، الفت، برادري، مواسات و درستي] دعوت نمايند، و به کار شايسته و پسنديده وا دارند، و از کار ناپسند و زشت بازدارند؛ و اينانند که يقيناً رستگارند.
واژه «ولتکن (=و باید)» در آیه مبارکه، دلالت دارد بر وجوب وجود گروهی از امت که مردمان را به خیر بخوانند و امر به معروف و نهی از منکرکنند.
در این جا کسی نگوید که آیه دلالت بر وجوب نمی کند چرا که «خیر» اعم است از واجب و غیر واجب، همانگونه که معروف نیز عام است و شامل مندوب  (مستحب) هم می شود، پس چگونه ممکن است که امر به مندوب واجب باشد؟! (۱)
واژه «امر» یعنی واداشتن و در بعضی از فرهنگ ها به معنی فرمان دادن و واژه «نهی» به معنای بازداشتن آمده است. (۲)
با توجه به آیاتی که در این جا آورده شده است معلوم می شود ایمان نباید اجباری باشد در حالی که منکر هم نباید به راحتی و بدون هیچ محدودیتی در جامعه اسلامی انجام شود.
و در آیه «و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر...» خداوند به صراحت می فرماید باید به معروف واداشت و باید از منکر بازداشت یعنی همان جمله که همه به آن تاکید دارند که: باید را بهشت را برای مردم هموار کرد.
 
۱ـ دلایل عقلی و نقلی وجوب امر به معروف و نهی از منکر،آيت الله سيد محسن خرازى ،ترجمه: عبدالله امينى‏پور
۲ ـ معنی واژه ها و اصطلاحات فقهی، حجت الاسلام وحید علیان نژاد
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 917
  • کل نظرات : 407
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 213
  • آی پی دیروز : 259
  • بازدید امروز : 986
  • باردید دیروز : 832
  • گوگل امروز : 50
  • گوگل دیروز : 55
  • بازدید هفته : 4,875
  • بازدید ماه : 13,269
  • بازدید سال : 81,489
  • بازدید کلی : 7,302,950